09 February 2011

'Nelang' dan hilang....

Macam-macam yang berlaku sepanjang aku pergi berkursus di Kuala Terengganu especially hari ni disuku akhir perjalanan kursus aku. Terkejut, gelihati, cemas, bimbang, cuak.... semua perasaan ada.

Nak cerita bab 'nelang' dulu. 'Nelang' ni loghat Terengganu, maksudnya camana aku nak terang ekk?? Kira macam ala-ala gangster la tapi takde la tahap gangster cuma lebih kurang naik angin atau melawan secara tiba-tiba kot. Tak reti nak explain la aku. Tapi citer ni mengenai anak lelaki aku, Daniel.



Ni la anak lelaki aku. Hensem bergaya tu. Tengok pada muka nampak noob je tapi korang tak tau kalau dia dah naik angin. Nak dijadikan cerita, tadi masa mak sedara dia hantar dia ni pergi sekolah, cikgu dia cerita yang dia gigit orang kat sekolah beberapa hari lepas. Kesnya, budak tu ambil pensil warna anak aku. Anak aku ni perangainya simple je, dia ok dengan orang tapi jangan sesekali orang pukul dia or ambil barang dia memang confirm kena balik. Kira dia ni macam self-protective la. Tapi kalau dengan budak-budak yang umur lebih muda dari dia, dia tak buat apa-apa plak. Jangan yang sebaya atau yang lebih tua dari dia memang confirm kena la... Kakak-kakak dia selalu la jadi mangsa kena sepak, pukul, tarik rambut...

Yang jadi gelihatinya, budak yang dia gigit tu sebenarnya orang yang 'nelang' juga kat sekolah. Selalu 'buli' budak lain sampai budak lain takut nak pergi sekolah. Yang sorang tu sampai taknak sekolah. Kali ni dia ambil barang Daniel ni dan Daniel melawan dan gigit dia. Rentetan dari kes tu, budak tu sekarang jadi pendiam dan penakut kat sekolah. 2 hari anak aku tak pergi sekolah sebab demam, hepi gila, tapi tadi dia tanya cikgu Daniel ni datang sekolah tak? Last-last dia nampak Daniel datang, terus dia duduk diam-diam atas kerusi.

Kira macam hero la anak aku sekarang. Kalau main mainan tu, dikelilingi 'awek-awek' kelas dia cikgu bagitau.

Tu kisah pagi tadi... Ni nak citer kisah hilang plak...

Lepas aku check-out, sementara nak tunggu masuk kelas tetiba wife aku telefon sambil menangis bagitau Fateen hilang, naik kereta orang lain time balik sekolah.



Ini Fateen, yang pakai pakaian pink. Aku pun dah cuak gila masa tu. Ye la, sape tak cuak anak hilang? Aku plak jauh. Dalam berdebar-debar, last-last jumpa juga. Memang gabra gila la... masa cari tu. Call si pakcik A, kata tak ambik, call pakcik B, kata dia ambik anak jiran aku je... cuak-secuak cuaknya... Pakcik bas pun dah risau dah tak jumpa Fateen ni kat sekolah. Pakcik bas memang ambil lambat 15 minit.

Kesnya, Fateen ni sebelum ni naik kereta pakcik B time balik sekolah tapi aku dah hentikan naik kereta tu sebab terlalu mahal dan naik bas sekolah start Februari. Nak dijadikan cerita, last week cikgu Fateen ni kahwin so masa proses pertukaran transport tu, cikgu tu cuti jadi dia tak tau anak aku balik dengan orang lain pulak. Cikgu ganti pun tak inform.

Aku rasa, bila cikgu tu nampak pakcik B, dia terus serah kat pakcik tu. Si pakcik tu plak yang sepatutnya ambil anak jiran aku je terus ambil Fateen dah terus pergi hantar balik. Fateen plak jenis ikut jer. Yang aku pelik, dah sebulan pakcik tu ambil anak jiran aku, takkan tak cam muka. Dia ambil anak aku, pastu tinggal anak jiran aku kat sekolah. Dia ingat Fateen tu anak jiran aku.

So pakcik tu hantar la Fateen tu ke rumah jiran aku dan terus pergi. Kebetulan jiran aku tak balik lagi, bibik dia pun demam, jiran sorang lagi kat depan ajak Fateen makan nasi, dia ingatkan anak jiran aku, rupanya Fateen. Pelik laa jiran aku sorang lagi tu. Tu yang jadi kucar kacir tu...

So, everthing dah OK now tapi esok aku pergi jumpa cikgu tu dan bagitau yang Fateen dah tak naik dengan pakcik tu dah kalau tak nanti, jadi perkara yang sama plak...




Share/Bookmark


Nak duit lebih? Jom jana pendapatan. KLIK SINI

Next previous home
Related Posts with Thumbnails