11 November 2012

MyResepi: Telur Bistik

Semalam masa pergi Mesra Mall, dalam kepala dok pikir apa nak masak untuk malam esok (malam ni) since aku plan nak breakfast ngan sate ayam, so takkan nak belasah ayam lagi untuk makan malam. Aku pun download program Chef Astro kat tablet aku dan start ushar resepi yang aku rasa sesuai. Belek punya belek, berkenan la dengan resepi ni.... Dan malam ni aku terus cuba buat. Untuk percubaan pertama, wife aku kasi 3 dari 5 bintang. Orait la kan?? Jom godek resepi ni....


BAHAN-BAHAN.

5 biji telur (sikit pun boleh)
Mayonis
Sedikit garam
Secubit lada sulah
1 biji bawang besar/merah – dipotong
1 bili cili besar – dipotong
1 ulas bawang putih – dicincang
1 sudu besar sos cili
1 sudu besar sos tiram
2 sudu kicap cair (pekat pun boleh)
Gula
Taucu (optional – tak letak pun tak apa)
Minyak masak
Sedikit tepung jagung




CARA MEMBUATNYA.

Telur yang sedang digoreng

1. Pukul telur, masukkan mayonis, lada sulah dan garam secukup rasa sehingga sebati.
2. Panaskan minyak, masukkan telur yang dipukul tadi. Goreng hingga garing. Angkat dan toskan.
3. Untuk kuah bistik, tumis bawang besar/merah, cili besar dan sedikit taucu.

Telur yang sedang menunggu untuk di'mandikan'

4. Kemudian, masukkan sos tiram, sos cili dan kicap. Tambahkan sedikit air.
5. Letakkan gula dan garam secukup rasa.
6. Tambahkan sedikit tepung jagung untuk memekatkan kuah.
7. Tuangkan kuah ke atas telur yang telah digoreng dan hidangkan.

Telur bistik yang telah siap dihidangkan



Nota:
1. Untuk menyedapkan lagi rasa telur, boleh potong isi ayam kecil-kecil, gorengkan separuh masak dan campurkan ke dalam telur sebelum digoreng.
2. Untuk menambah rasa dan lebih berkhasiat pada kuah, boleh tambah mix-vegetable atau apa juga jenis sayuran yang anda gemari.


Selamat mencuba!!




Share/Bookmark


Nak duit lebih? Jom jana pendapatan. KLIK SINI

Next previous home
Related Posts with Thumbnails