05 May 2010

Di persimpangan maut?

Hari ini aku mula bertolak balik ke Kemaman. Bagi yang baca wall FB aku mesti tau yang aku accident hari ni.

Pagi tadi lepas check-out hotel, aku terus bergerak menuju ke Senai untuk masuk ke PLUS. Everything was OK takde masalah langsung dan aku berhenti di Ayer Hitam untuk beli souvenir untuk anak-anak aku.

Lepas tu aku meneruskan perjalanan masuk balik ke PLUS untuk pergi ke Exit Yong Peng Utara dan di situlah bermulanya tragedi yang tak pernah aku alami. Baru je 5 minit bergerak, tiba-tiba aku terdengar bunyi yang bising dan kasar. Bukan bunyi meletup tapi bunyi tayar bergesel dengan jalan tapi sangat kuat. Aku rasa pelik, sebab pemanduan aku masih normal +/- 140km/j, stabil tanpa ada rasa abnormality.

Aku pun berhentikan kereta aku di lane kecemasan dan keluar dari kereta. Terkejut gila aku bila tengok tayar kereta aku berasap dan pecah sama sekali. Tapi aku tak panik. Dan nasib menyebelahi aku sebab kebetulan ada peronda PLUS mengekori aku. Terus diorang berenti di belakang kereta aku dan bagi bantuan menukar tayar kereta aku dengan tayar spare yang ada di dalam boot kereta aku.

Dia sarankan aku untuk keluar dari PLUS dan buat pemeriksaan selanjutnya di kedai tayar berhampiran. Kebetulan exit Yong Peng Selatan sudah dekat, aku terus keluar ikut situ dan cari kedai tayar. Alhamdulillah, tak jauh. Aku terus mintak dia check keadaan tayar dan ganti tayar yang dah pecah tu.


Keadaan tayar kereta aku yang pecah

Bila dah setel, baru aku confident untuk meneruskan perjalanan pulang ke Kemaman dan hari ni adalah hari yang paling lama perjalanan aku dari JB ke Kemaman.

Yang aku herannya, kenapa aku tak rasa tayar kereta aku pecah? Sedar-sedar bila bunyi bising je.... Or adakah tayar aku bocor dan pecah bila di gelek dengan rim? Nape aku boleh speeding kalau tayar bocor/pancit tanpa rasa apa-apa yang tak normal??

Namun aku bersyukur, sebab tayar belakang yang pecah. Aku takleh bayangkan kalau tayar depan yang pecah dengan speed 140km/j. Adakah ini petanda ditujukan pada aku supaya jangan overspeed??

Facebook wall history sepanjang perjalanan aku (read from bottom to top)







Share/Bookmark


Nak duit lebih? Jom jana pendapatan. KLIK SINI

Next previous home
Related Posts with Thumbnails