18 October 2010

Apahal Maybank ni? Desperate sangat ke?



Auuummmmm!!! Hehe... Tok sigik agik rimau jaga aku... Teringat iklan Maybank. Best iklan tu, bahasa Iban walaupun aku tak reti cakap bahasa Iban tapi paham la sikit-sikit.

Tapi aku nak citer ni pasal iklan tu la. Takde kaitan langsung. Yang aku nak cerita pasal aku tak paham kenapa Maybank sekarang macam desperate sangat.

Nak dijadikan cerita, begini.... Pada suatu hari, seekor harimau.... Silap plak...

Gini, 3-4 minggu lepas aku terima call dari Maybank bagitau dia nak hantar aku kad American Express percuma yuran tahunan. Aku mulanya refuse sebab aku tak request pun dan kalau offer pun aku taknak tapi pegawai tu cakap semua pengguna kad kredit dapat kad ini. Mau tak mau, aku kena terima jugak, boleh ke camtu? Takde tandatangan takde apa-apa tiba-tiba dapat kad. Kalau nak kasik duit cash, nak jugak aku terima.

Pastu few weeks, aku tengok kat Maybank2u, uik? Dah masuk kad tu kat list Credit Card. Laju gila, kad pun takde lagi...



Aku tengok ler credit limit... Ceh! Rupanya combine ngan kad asal yang aku ada. Baik aku pakai yang aku ada sekarang ni jer... Buang masa jer, tak pasal-pasal kena Government Tax Service (GST) tahun depan. (Masa ni tak announce lagi penangguhan GST - Ni satu hal aku aku nak maki... Awal-awal lagi Maybank dah charge kad kredit aku, dah tangguh, refund la balik wei! Jangan nak mentekedarah duit orang... Aku sumpah punggung kena bisul karang tak sembuh-sembuh!!!)

Then last week, sampai laa kertas pesanan dari PosLaju. Aku pun pergilah PosLaju... Then aku tanya surat dari siapa? Kerani tu jawab dari Maybank. Sah, kad tu... Aku pun tanya kerani tu, boleh tak aku refuse nak terima. Dia cakap boleh... Aku pun apalagi, I refused to accept hehe... Kerani tu senyum jer. Maybe bagus jugak sebab boleh double-charge Maybank kot.

Selesai la bab tu. Kalau Maybank call tanya apasal aku taknak terima, aku akan jawab, suka hati aku la nak terima ke tidak, itu hak aku. Ada ke main paksa-paksa orang terima kad yang tak dipohon. Desperate sangat ke sampai suka hati nak kasik camtu je? Mana agreement? Takkan pakai agreement lama? Lahabau ke apa?

Itu kisah pertama.... Ada lagiii............ hehe!! Yang ni lagi best kot!

Baru tadi, time aku tengah mandi tup-tup telefon berbunyi. Anak bini aku plak belum balik. Kot-kot ada urgent call. So, dengan basah dan *tooooooooooooooooooooooooot* (aku punya tooot panjang, ada kau kisah???) nya, aku gi angkat la panggilan tu...

Dengar la suara jantan yang katanya dari Maybank Card Centre. Ceh! Maybank lagi...

Bermulalah sesi dialog lebih kurang macam ni... Kalau rasa ayat menarik tu, kira aku tokok tambah la tu untuk menyedapkan cerita hahahah

Pegawai: Encik masih aktif pakai kad kredit?
Aku: Ya!
Pegawai: Encik dah terima kad kredit Al-Ikhwan?
Aku: Kad apa plak ni? Bila masa saya request?
Pegawai: Encik, kita ada menawarkan kad kredit Al-Ikhwan untuk pengguna-pengguna kad kredit bla bla bla bla bla....
Aku: Untuk apa ni? Saya tak request apa-apa pun. Senangnya you offer kat orang. Saya tak nak!!!
Pegawai: tooot tooot tooot tooot tooot tooot (Banyaknya tooot ko, tapi ada aku kisah??)

Heran ye... Nape Maybank desperate gila nak orang guna kad dia sampai sanggup bagi kat orang walaupun orang tak apply. Last month aku baru close kad kredit CIMB sebab aku sakit hati kena GST ngan Maybank so sebelum CIMB plak yang charge aku, baik aku tutup dulu. Tapi aku tanya kawan-kawan aku, sampai sekarang CIMB belum charge... Sampai laa GST ditangguh. Dah tu duit aku yang dah bayar untuk kad Maybank tu camana? Kalau ikutkan CIMB lagi aku credit limit lebih tinggi tapi memandangkan aku lebih senang nak manage online, maka aku maintain Maybank. Kalau aku ada saving account CIMB, dah lama aku kensel kad Maybank ni.

Dan aku amat respect pada Citibank, 2 kali aku apply kad kredit, 2 kali tak lepas tak tau kenapa. Susah sangat-sangat nak dapat kad kredit Citibank.... Camtu la bank. Straight pada procedure, bukan main bedal je nak kasik kad kredit tanpa tujuan (Ye ke takde? Ntah-ntah ada agenda tersembunyi, sape tau??)

Dah la... Malas nak citer panjang... Harap-harap ada orang Maybank baca tulisan aku ni dan bawa ke atasan untuk diorang kaji semula strategi pemasaran diorang.

Sama kes masa banci penduduk hari tu. Entri aku sampai ke pegawai atasan diorang dan pegawai tu contact aku minta maaf atas tindakan bodoh pembanci-pembanci diorang tu.




Share/Bookmark


Nak duit lebih? Jom jana pendapatan. KLIK SINI

Next previous home
Related Posts with Thumbnails