15 July 2010

LHDN yang.....

Bukan nak kata laa... kalau bab lembaga makan duit, LHDN la jawabnya tapi nak buat camana, tanggungjawab kepada negara. Aku bukan nak argue pasal fungsi LHDN. Give and take la... Aku submit online form bulan Mac 2010, sebulan sebelum due date namun aku tengok orang yang submit form last minute dah dapat pun cek masing-masing.

Bukannya aku tak pernah bayar income tax, tiap-tiap tahun namun tahun lepas je bila dah buat kira-kira, PCB yang ditolak dari gaji aku tiap-tiap bulan ada excess. Takde la banyak sangat pun, seratus lebih je.

Namun kekecewaan aku bila LHDN main macam taknak bagi balik je duit aku. Padahal untuk tahun lepas gaji aku dipotong hampir RM5000. Lepas buat calculation, tolak itu tolak ini, banyak juga excess tapi aku ambil keputusan untuk TIDAK claim apa yang aku boleh claim sebab aku tau, lagi banyak excess, lagi banyak kerenah LHDN. Nak siasat itu, nak siasat ini. Tak cukup ke PCB yang dah tolak awal??? Tapi dalam tak claim tu, ada lagi excess seratus lebih. Aku nak buat macamana, memang ada excess. Bukan aku yang kira, sistem diorang jugak yang kira. Aku masukkan nilai je.


Akhirnya hari ni baru aku dapat surat dari LHDN mengatakan aku akan terima cek 14 hari dari tarikh surat ini. Tak kisahlah... Kalau diorang buat lok-lak taknak bayar duit aku pun aku tak kisah. Korang tanggunglah kat akhirat.




Share/Bookmark


Nak duit lebih? Jom jana pendapatan. KLIK SINI

Next previous home
Related Posts with Thumbnails