23 March 2010

Card Security Features

Hmmm... Tadi masa aku gi admin untuk photostat diesel engine documents untuk aktiviti troubleshooting esok, ada la sorang mamat kat tempat kerja aku dok bertenggek kat kaunter finance. Aku ingatkan dia nak ambik claim ke apa, rupanya dok promote lampu 3 in 1. Siap buat demo lagi... Aku nampak cantik, boleh gak simpan dalam kereta kot-kot time emergency boleh jugak pakai. Walaupun kecik tapi mampu suluh dengan terang dalam bilik yang luas. So, aku beli la sebijik dengan harga RMXX.00 (Takleh letak harga kat sini, nanti kalau ada orang berkenan mintak aku beli, boleh aku mark-up harga sikit hahaha!!!)



Fungsi lampu ni ada 3:
1. Laser pointer
2. Lampu suluh
3. Lampu ultra violet

Kat sini aku taknak citer banyak pasal lampu tapi bab lain yang baru hari ni aku tau dan mungkin jugak lepas korang baca citer aku ni baru korang tau. Bagi yang dah tau tu, boleh la komen sikit mengenai contoh-contoh lain.

Aku surprised bila gunakan fungsi lampu ni untuk tengok features yang terdapat pada kad-kad seperti kad kredit dan paling aku surprise adalah kad pengenalan Malaysia juga terdapat security feature yang tak pernah aku lihat sebelum ni... Selama ni aku ingat macam kad biasa je, yang nampak canggih sebab ada cip. Tu je... Tapi hari ni aku dapat saksikan sendiri features tersebut dengan menggunakan lampu tersebut.

Kat sini aku publish gambar-gambar yang aku telah buat eksperimen bermula dari kad visa aku. Sori, terpaksa blank certain area, korang paham-paham je la kan? Security reason.



Yang atas ni pandangan depan kad Visa aku dengan suluhan lampu biasa. Nampak biasa je...



Dan ini selepas disuluh dengan ultra violet. Nampak tak huruf V pada logo VISA?



Ini pula bahagian belakang, pun nampak biasa dengan suluhan lampu biasa.



Ini pula dengan suluhan ultra violet. Gambar tak berapa jelas, tapi ada tulisan visa kat stripe tempat sign.

Ok, now kita tengok plak untuk Mastercard....





Surprise kan? Mulanya tak nampak dengan suluhan lampu biasa tapi menyerlah huruf M dan C selepas di suluh dengan ultra violet.

Ok, yang terakhir and most surprised.... Our Malaysian ID card!



Nampak hanya sekeping kad, macam kat prepaid untuk public phone zaman dulu pun ada kan? Now, kita lihat setelah di suluh dengan ultra violet............................. scroll down...........





scroll down.................





scroll down................







Surprise gila aku tengok ada gambar aku kat sebelah gambar utama dalam IC... Kat atas nombor IC pun masih ada nombor IC yang shinning... So amazing.....

Aku ada jugak test untuk duit tapi bila ambik gambar, tak nampak jelas plak... So, korang boleh cari dan beli lampu camni dan test sendiri ye....




Share/Bookmark


Nak duit lebih? Jom jana pendapatan. KLIK SINI

Next previous home
Related Posts with Thumbnails