14 November 2009

Jom bela ikan....

Idea nak bela ikan ni sebenarnya datang masa aku supervise kerja-kerja barnacle removal kat tempat aku. Hari-hari aku kutip batu-batu dan serpihan batu karang di tepi pantai... "Di tepi pantai yang indah... Ku duduk seorang diri... Suasana... Sepi...."

Ewahhh! Nyanyi plak. Back to the subject, dari minggu lepas aku pergi ushar kedai ikan untuk beli akurium sesuai untuk bela ikan-ikan kecil. Memula aku plan nak beli akuarium jenis bulat macam tempayan tu tapi tak jumpa plak. Ada tu ada tapi saiz kecil. Yang saiz aku nak plak, ada yang betul-betul bulat plak, takde bunga-bunga kat atas.

Hari ni aku pergi lagi kedai ikan, pasal anak aku sibuk nak ikan. Asyik tanya jer... Sampai kat kedai satu tu, jumpa la dengan sebuah akuarium comel. Cerminnya agak tebal dan berat. Cantiklah plak, hati pun dah berkenan.

Harga tulis kat situ RM25 tapi dapat beli dengan harga RM18. Oklah... Pastu ushar ikan plak. Aku nak yang kecil-kecil je, yang takyah pakai pam. Malas nak menten. So, adalah ikan jenis guppy. Harga 5 ekor RM4, aku beli yang jantan 3 ekor, betina 2 ekor. Yang jantan comel, warna-warni, corak pun cantik... Yang betina langsung tak comel tapi aku agaklah, kalau duduk dalam satu akuarium, takde pilihan gak yang jantan tu nak mengawan ngan betina tu. Dah takde pilihan keh keh keh....

Pastu beli ikan warna-warni 2 ekor dengan harga RM1 sekor, dan beli ikan cermin yang akan ditugaskan sebagai tong sampah hahaha! Ikan cermin pun harga RM1. Then aku beli makanan ikan dan serkup untuk senang alih-alih ikan time nak bersihkan akuarium nanti.... Total semua RM30.

Balik rumah, aku pun setup akuarium tu dengan batu-batu yang aku kutip. Macam tak cukup plak. Nanti gi pantai kutip lagi la... Yang bestnya, "saya menggunakan air Bio Aura untuk akuarium ikan saya"... Cewahhh! Iklan Bio Aura hahahaha!!!

Aku ingat nak cari dalam 10 ekor lagi ikan kecik-kecik ni, pasal nampak cam tak meriah je penduduk dalam akuarium tu...

Inilah gambar akuarium dan ikan-ikan aku...





Share/Bookmark


Nak duit lebih? Jom jana pendapatan. KLIK SINI

Next previous home
Related Posts with Thumbnails