15 November 2009

Jadi bidan ikan plak...


Ingat nak buat posting lain hari ni tapi tak jadi lak sebab ada kejadian yang lebih menyeronokkan. Baru sehari aku bela ikan, hari ini, sedang tilik-tilik ikan yang sedang berenang dalam akuarium lepas salin air, tetiba nampak anak ikan.

Rupa-rupanya ikan betina yang aku beli antara 3 ekor tu ada seekor yang sedang 'pregnant'. Terpaksalah aku jadi bidan... Memula aku cuba alihkan anak ikan dari akuarium takut di makan ikan lain, agak payah bila dalam akuarium bila anak ikan itu bersembunyi di bawah batu.

Ikan warna-warni yang bukan spesis dia lak sibuk terkam macam nak makan. Mungkin ada yang dah kena makan kot.

Baru je salin air, terpaksa aku salin air sekali lagi sambil asingkan ikan betina dengan jantan serta anak-anak ikan tu. Banyak jugak, kalau aku tak perasan mesti dah kena baham ngan ikan besar. So, dapatlah aku selamatkan yang masih hidup. Ada la lebih 20 ekor jugak.

Sekarang aku masih asingkan 3 yang betina sebab tak tau mana yang beranak tu. Masih ada anak-anak dia yang keluar. Tengoklah dalam sejam lagi kalau dah takde dah, nanti aku masukkan dalam akuarium semula.

Yang anak-anak dia lak, aku still asingkan, maybe sampai besar sikit baru letakkan sekali dalam akuarium.


Ikan-ikan jantan


Ikan-ikan betina


Anak-anak ikan




Share/Bookmark


Nak duit lebih? Jom jana pendapatan. KLIK SINI

Next previous home
Related Posts with Thumbnails