02 October 2009

Express Holiday: A Trip To Kuala Terengganu - Bandaraya Warisan Pesisir Air

Semalam aku ke Kuala Terengganu. Actually dah plan awal sebab ada urusan sikit kat sana. Sambil-sambil tu boleh pergi berjalan-jalan. Perjalanan dari Kemaman ke Kuala Terengganu tak lama pun, lebih kurang 2.5 - 3 jam saja. Tapi oleh kerana plan nak jalan-jalan, aku dah book bilik kat Batu Buruk Beach Resort seminggu lebih awal.

Aku bertolak dari Kemaman pukul 7.45 pagi. Time ni orang sibuk nak pergi kerja, mesti jem kat Jambatan Bukit Kuang so aku ambik keputusan untuk lalu ikut Kampung Ibok dan tembus ke Kampung Bukit Anak Dara, Kijal. Sampai di Kuala Ibai lebih kurang pukul 10.30 pagi. Aku cadang nak singgah ke rumah mak saudara aku kat situ tapi bila sampai dia takde plak so aku teruskan perjalanan ke Yayasan Terengganu untuk urusan utama.

Hmm... masih awal lagi. Check-in hotel pukul 3 petang. Lambat lagi. Aku sekeluarga pergi ke Taman Tamadun Islam yang terletak kat Pulau Wan Man berdekatan dengan Muzium Negeri. Sampai situ matahari dah meninggi dah so agak panas cuaca hari tu. Beli tiket masuk dan terus book train. Malas nak jalan kaki panas-panas ni walaupun jarak monumen ke monumen takdelah jauh pun.

Lebih kurang 2 jam buang masa kat situ, aku pergi ke Masjid Kristal plak, yang letaknya tak jauh dari Taman Tamadun Islam. Tak pergi dekat pun, just snap gambar dari jauh. Memang cantik... Pastu terus ke Pantai Batu Buruk. Tapi memula ingat nak beli makanan kat Mc Donalds tapi takde drive through.

Oh ya! Jalan kat KT ni dah banyak dah berubah. Ada one way tak macam dulu tapi Alhamdulillah dengan bantuan GPS aku, takde la terkial-kial. Thank you MapKing!

Sampai kat Pantai Batu Buruk, kebetulan situ ada kedai makan, so, berenti makan situ je la... Makan ringan-ringan je laa... Lepas makan, jam menunjukkan pukul 2 petang dah, ada sejam lagi... Tak tau nak buat apa, badan pun dah letih, berbau... tapi still kena tunggu. Try call hotel tanya dah boleh check-in ke tak, diorang bagitau bilik tak ready lagi. Cam hampeh jerkk...

Pusing-pusing sampai kat playground, aku park kereta, suruh anak-anak aku gi main kat tempat teduh. Sampailah hampir pukul 3 petang, aku pun terus ke hotel yang jaraknya tak sampai 1KM. Kebetulan dah ada 1 bilik ready, aku terus check-in dan masuk bilik.

Punyalah ngantuk... Tido dululah... Anak-anak aku sibuk nak mandi kolam. Takde! Aku nak tido dulu, letak kepala atas bantal dan terus ZzZzZzZzZzZzZzZzZzZzzzzzzz..............

Sedar-sedar dah pukul 4.10 petang. Lena jugaklah aku tido haha!!! Aku pun bangun, suruh anak-anak aku tukar pakaian nak mandi kolam.

Dah puas mandi kolam, masuk bilik, bilas, salin pakaian dan terus terbungkam!!! hahaha!!!

Pukul 6 petang, kitorang bersiap gi shopping... Kat Mydin Hypermarket huhu!! Punyalah besar Mydin kat sini. 2 tingkat. Sampai kat situ cerah, keluar-keluar dah gelap! Apa taknya, 2 jam duduk dalam tu. Tak beli apa sangat pun...

Perut dah start lapar, tak tau nak makan kat mana. Memula plan nak makan kat Waterfront tapi takde kedai masakan panas plak kat situ. Fikir punya fikir, last-last balik hotel, makan kat Warung Pak Maidin, dalam pagar hotel jugak.

Sampai situ aku terus order makan, lapar daa.... kat meja aku ada patung gajah, anak-anak aku sibuk panjat gajah tu... lantak laa... aku nak makan!!!

Lepas makan, kitorang pusing-pusing bandar, lalu kat Dataran Syahbandar, Bukit Puteri, Pasar Payang, Bulatan Batu Bersurat dan last sekali berenti kejap kat Pantai Batu Buruk beli jagung bakar... Best jugak... Then terus balik hotel sebab dah letih sangat (Letih ke ada sebab lain ni.... hahaha!!!)

Bulatan Batu Bersurat...
Gambar tak clear! Takpe, esok aku ambik lagi...

Back to Kemaman
Bangun pagi, pergi breakfast pastu anak aku mandi kolam lagi... Ngan daddy-nya sekali la mandi kali ni haha!!!! Mandi kolam lebih kurang sejam, then masuk bilik bersiap untuk check-out.

Dah ready semua, pukul 10 aku check-out hotel, setelkan semua payment pastu terus blah... Tak blah gak... Pergi Pasar Payang dulu ronda-ronda dalam tu, beli makanan-makanan tradisi dan 2-3 barang lain. Dalam sejam jugak kat situ. pastu apa lagi, time to go home!

Haa... Inilah Bulatan Batu Bersurat yang clear view

Sampai kat Kuala Ibai, sekali lagi aku pergi rumah mak saudara aku kot-kot ada tapi hampa, takde jugak, rumah berkunci... Mana la dia pergi. Takpe laa, takde rezeki nak jumpa kot. Aku teruskan perjalanan ke Masjid terapung yang tak jauh dari situ. Pusing-pusing je kat situ, ambik gambar dan teruskan perjalanan.

Masjid Tengku Intan Zaharah a.k.a Masjid Terapung

Dalam perjalanan aku tak abih-abih snap gambo dari dalam kereta sambil drive. Kerja gila ni haha!!

Kereta buruk aku

Dari jauh, Pulau Kapas

Trademark Marang

Pelik tapi benar, sebuah rumah yang 3/4 ditutupi oleh tumbuhan liar

Sampai kat Kelulut, aku singgah di kedai keropok 008, my favourite place to buy keropok. Abih jugaklah dalam RM30 beli keropok.

Pastu aku teruskan perjalanan ke Dungun since kakak ipar aku ajak makan kat rumah dia. Tapi on the way tu, aku sengaja lalu ikut jalan yang orang jalan lalu... Aku pun dah lama tak lalu jalan tu. Mungkin ramai orang Terengganu tak tau, kalau bukan orang Terengganu lagi laa tak tau, Terengganu ni ada 1 tempat peninggalan sejarah zaman jepun iaitu terowong di Nibong Tebal, Dungun. Dulu tempat ni sebagai laluan untuk memindahkan bijih besi dari Bukit Besi ke Sura Jetty.

Dah! Dah! Aku bukan nak citer bab sejarah... Sampai umah kakak ipar aku, aku tido jap dalam keta, ngantuk sangat-sangat.. Tido sekejap? Sejam setengah aku tido dalam keta tak sedar! Best apa! Siap aircond tu...

Lepas tu kitorang makan nasi ayam dan lepas makan, kitorang beredar. Perjalanan balik pun, aku tak lalu ikut laluan biasa. Aku lalu ikut pantai dan tembus depan UiTM Dungun. Sampai kat Bukit Bauk, hujan pun turun. Terengganu sekarang ni asal petang je hujan. Tak lama nak tengkujuh kot. Ntah-ntah banjir besar tahun ni.

Sampai kat Kemasik, rasa nak kencing la plak... Seb baik dah dekat ngan Taman Rekreasi Pantai Kemasik. Stop jap situ, pergi toilet. Pastu teruskan perjalanan seperti biasa.

Aku sampai kat rumah pukul 5.30 petang. Punyalah lama perjalanan, macam dari Kemaman nak gi Johor Bharu. Inilah perjalanan paling lama aku pernah tempuhi dari Kuala Terengganu ke Kemaman. Letih gila!!! Sampai rumah aku terus tido!!!