07 December 2010

Khir Toyo dihadap ke mahkamah


Rumah Mohamad Khir Toyo di No. 8 & 10, Jalan Suasa 7/1L di Seksyen 7 Shah Alam, Selangor.


Bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo hari ini dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini atas tuduhan memperoleh dua lot tanah dan sebuah rumah bernilai RM6.5 juta hanya dengan harga RM3.5 juta daripada sebuah syarikat, tiga tahun lalu.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Panjang yang juga Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor itu mengaku tidak bersalah selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Azhaniz Teh Azman Teh.

Mengikut pertuduhan, Mohamad Khir, 45, didakwa mendapatkan untuk diri dan isterinya, Datin Seri Zahrah Kechik, 45, suatu barangan berharga iaitu dua lot tanah dan sebuah rumah yang terletak di No. 8 & 10, Jalan Suasa 7/1L daripada Ditamas Sdn. Bhd. (Ditamas) melalui pengarahnya, Datuk Shamsuddin Hayroni, 52.

Hartanah tersebut yang terletak di Seksyen 7 di sini diperoleh dengan harga RM3.5 juta sedangkan ia dibeli oleh Ditamas pada 23 Disember 2004 dengan harga RM6.5 juta.

Perbuatan itu didakwa dilakukan dalam keadaan Mohamad Khir mengetahui bahawa Shamsuddin mempunyai hubungan dengan tugas rasminya sebagai Menteri Besar Selangor pada ketika itu.

Mohamad Khir didakwa melakukan kesalahan itu di kediaman rasmi Menteri Besar Selangor di Jalan Permata 7/1, Seksyen 7 di sini pada 29 Mei 2007.

Dakwaan terhadapnya mengikut Seksyen 165 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum dua tahun atau denda atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Shamsuddin turut didakwa di mahkamah yang sama atas tuduhan bersubahat melakukan kesalahan itu dengan Mohamad Khir pada tarikh dan tempat yang sama.

Pertuduhan terhadap Shamsuddin yang juga mengaku tidak bersalah, dibuat mengikut Seksyen 109 dan dibaca bersama Seksyen 165 Kanun Keseksaan.

Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail yang mengetuai barisan pendakwaan memohon agar kedua-duanya diikat jamin tidak kurang RM1 juta dengan alasan kesalahan dilakukan adalah serius dan melibatkan jumlah wang yang amat besar.

Katanya, tertuduh yang merupakan seorang wakil rakyat dan memegang jawatan tertinggi dalam kerajaan negeri sepatutnya lebih arif tentang undang-undang.

Beliau turut memohon kedua-dua kes itu dipindahkan ke Mahkamah Tinggi di sini serta dibicara bersama kerana ia melibatkan transaksi yang sama.

Sementara peguam yang mewakili Mohamad Khir, M. Athimulan memohon jumlah jaminan dikurangkan kepada RM50,000 dengan alasan jumlah yang ditawarkan terlalu tinggi dan tidak munasabah.

Beliau berhujah, jumlah jaminan hanya untuk memastikan kehadiran dan bukan menghukum selain pertuduhan dihadapi kedua-dua tertuduh hanyalah melibatkan kes saman.

Abdul Gani bagaimanapun membalas hujah bahawa pertuduhan itu bukan lagi kes saman kerana ia merupakan satu kesalahan yang ditetapkan di bawah Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia.


MOHAMAD Khir Toyo dan Shamsuddin Hayroni (berdiri kiri) menunggu untuk membayar wang jaminan RM750,000 setiap seorang di Mahkamah Sesyen, Shah Alam, semalam.


"Ia satu kesalahan yang serius serta menarik perhatian masyarakat umum. Kedua-dua tertuduh telah diberi hak masing-masing semasa siasatan dan siasatan telah dilakukan dengan adil.

"Saya tidak menafikan jaminan untuk pastikan kehadiran dan saya tidak kaitkan jaminan dengan berat kesalahan, malah ia satu isu yang berbeza. Satu jaminan yang sesuai diperlukan bagi memberikan keyakinan kepada sistem perundangan keseluruhan," jelasnya.

Pendakwaan turut diwakili Ketua Unit Pendakwaan, Jabatan Peguam Negara, Datuk Tun Abdul Majid Tun Hamzah; Ketua Unit Pelucuthakan Harta, Dzulkifli Ahmad; dan Timbalan Pendakwa Raya, C. Vignes Kumar.

Sementara Mohamad Khir turut diwakili oleh peguam Afifuddin Mohd. Hafifi.

Azhaniz kemudian membenarkan kedua-dua tertuduh masing-masing dibebaskan secara ikat jamin RM750,000 dengan seorang penjamin dan mengarahkan kes itu dipindah dan dibicara di Mahkamah Tinggi di sini.

Tarikh sebutan di Mahkamah Tinggi akan ditentukan kemudian.

Mohamad Khir yang merupakan Menteri Besar Selangor ke-13 dan menjawat jawatan itu dari Ogos 2000 hingga Februari 2008 ditahan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) pada pukul 9 pagi ini.

Beliau dan Shamsuddin dibawa ke mahkamah pada pukul 11.25 pagi selepas dikatakan disoal siasat di Ibu Pejabat SPRM Selangor.

Kes pembelian hartanah itu menarik perhatian umum serta mula disiasat SPRM ekoran dakwaan yang dibuat oleh ADUN Sekinchan, Ng Suee Lim.

Suee Lim mendakwa hartanah seluas 50,000 kaki persegi itu dibina pada anggaran kos RM20 juta, manakala tanah itu dibeli dengan harga RM3.8 juta.

Mohamad Khir menafikan dakwaan tersebut dan memfailkan saman fitnah terhadap Suee Lim yang kini di peringkat pengurusan kes di Mahkamah Tinggi Sivil di sini.





Share/Bookmark


Nak duit lebih? Jom jana pendapatan. KLIK SINI

Next previous home
Related Posts with Thumbnails