18 November 2010

The Amazing Race Asia 4 Episod 9




Episod kali ini, bermula dari pit stop minggu lepas iaitu di Kangaroo Park, Pasukan pertama iaitu Jess & Lani yang mula-mula tiba pada episod lepas, kali ini dilepaskan pada pukul 4.43 petang.

Pasukan dikehendaki terbang ke Bali, Indonesia. Di situ, mereka dikehendaki mengambil giliran untuk menaiki Star Boat Express untuk ke Lombok. Berlaku sedikit perselisihan di antara pasukan Khairie & Ethan dan Richard & Richard.

Jess & Lani dan Khairie & Ethan menaiki boat pertama dan pasukan-pasukan lain menaiki bot kedua. Mereka dikehendaki ke Kampung Tanjung Karang untuk mencari petunjuk seterusnya.

Agak sukar mencari petunjuk kerana kali ini tiada kotak yang disediakan tetapi petunjuk-petunjuk telah disorok di dalam pukat di dalam sebuah sampan.

Tugasan seterusnya, mereka dikehendaki ke Kuil Pura Meru dan berjumpa dengan sami untuk mendapatkan klu seterusnya. Malang bagi pasukan Richard & Richard yang mana mereka didenda kerana menaiki kenderaan penduduk di situ. Mereka dikehendaki mencari teksi dan kembali ke Kampung Tanjung Karang dan menyentuh bot dan kembali ke kuil tersebut untuk mendapatkan klu seterusnya.

Dari situ, mereka dikehendaki ke Pura Ingsar. Mereka terpaksa menempuh acara tradisional melempar beras yang dilontarkan kepada mereka.

Cabaran seterusnya ada Detour:
ABOVE - pasukan dikehendaki membawa bakul yang diisi hasil tanaman di atas kepala dan membawanya tanpa memegang ke sebuah gerai. Mereka perlu mengulangi cabaran tersebut sekiranya bakul itu jatuh dari kepala.
BEYOND - pasukan dikehendaki pergi ke perkuburan cina dan mencari sebuah kubur yang terpapar nama FAM SAM MOY.

Selepas itu, mereka dikehendaki ke Malimbu Beach. Tugasan Roadblock telah dikenakan di sini. Mereka dikehendaki pergi ke Blue Marlin Dive. Salah seorang ahli pasukan dikehendaki menyelam dan mencari sebuah beg yang berada di dasar laut. Setelah mendapat beg tersebut, mereka dikehendaki menaiki kereta kuda yang dinamakan Chidomo ke Coral Beach dan mengira duit di dalam beg tersebut dan memasukkan nilai jumlah duit tersebut ke dalam laptop. Sekiranya salah, mereka harus menunggu selama 10 minit untuk memasukkan kembali jumlah duit yang betul.

Akhirnya, cabaran kali ini berakhir di Sunset Point. Mereka dikehendaki menaiki Chidomo untuk tiba di pit stop tersebut.


Berikut merupakan pasukan-pasukan yang tiba di pit stop mengikut turutan:
1. Jess & Lani (Philippines) Previous: 1
2. Hussein & Natasha (Indonesia) Previous: 5
3. Claire & Michelle (Singapore) Previous: 4
4. Richard & Richard (Philippines) Previous: 2
5. Khairie & Ethan (Malaysia) Previous: 3

Kesilapan pasukan Khairie & Ethan membuat pilihan Detour membawa padah. Mereka yang pada mulanya berada di depan sekali akhirnya tewas dan akhirnya tersingkir. Dengan ini, Pasukan dari Malaysia terpaksa mengucapkan selamat tinggal kepada TARA4.

Jom kita saksikan carta prestasi minggu ini:

1. Richard & Richard (Philippines): 9 + 9 + 4 + 9 + 6 + 6 + 4 + 1 = 48 points
3. Claire & Michelle (Singapore): 8 + 4 + 6 + 3 + 5 + 4 + 2 + 2 = 34 points
4. Jess & Lani (Philippines): 3 + 3 + 3 + 6 + 3 + 3 + 5 + 4 = 30 points
5. Hussein & Natasha (Indonesia): 2 + 2 + 8 + 5 + 1 + 5 + 1 + 3 = 27 points

Walaupun Richard & Richard mengungguli carta prestasi namun kedudukan mereka agak goyah pada episod kali ini. Adakah mereka dapat kembali ke kedudukan atas, kita saksikan minggu depan.



Mungkin benar jangkaan.
TARA1 - Pasukan Malaysia juara
TARA2 - Pasukan Malaysia di tempat kedua
TARA3 - Pasukan Malaysia di tempat ketiga
TARA4 - Tiada pasukan Malaysia dipusingan akhir




Share/Bookmark


Nak duit lebih? Jom jana pendapatan. KLIK SINI

Next previous home
Related Posts with Thumbnails