13 October 2010

Cara mengeluarkan smileys di shoutbox baru Zack Zaifull

Errr.... Bila korang tengok shoutbox blog aku mesti korang kata shoutbox ntah apa-apa kan? Hihihihi.... Biarlah, ramai sangat penyepam tegar ntah apa-apa so aku invest sikit untuk dapatkan shoutbox berbayar. Bukan mahal sangat pun. Harga pendapatan Nuffnang seminggu pun dah boleh cover shoutbox ni untuk setahun. Lagipun banyak kelebihan pakai shoutbox ni.

Tapi kan, lepas aku tukar shoutbox ni aku nampak cam tak meriah jer sebab yang datang berkunjung kat blog aku ni bila shout macam kaku je bila takde smiley walhal kat shoutbox aku ni banyak smiley, tak seperti shoutmix. Aku suspect mesti orang tak reti nak guna shoutbox yang aku sediakan ni.

So, aku buatlah sikit tutorial untuk semua lebih mesra menggunakan shoutbox ni...

Baca ni ye anak-anak....

Ok, lokasi shoutbox aku macam biasa laa, kat tepi tu ha... macam dalam gambar bawah ni. So, korang kena la tekan tab tu untuk keluarkannya.




Bila dah tekan tab tu barulah nampak shoutbox. Shoutbox ni namanya Msjbox. Orang Melayu kita yang buat. Jadinya, sokonglah barangan buatan Malaysia. Perghh! Siap promote tu haha!!!




Perasan tak icon muka orang sengih gigi tersembur tu. Haa... Itulah button untuk smiley. Untuk buka kotak smiley, kenalah tekan icon tu.




Bila dah tekan, maka keluarlah pelbagai jenis smiley dan image. Select je mana-mana image yang korang nak guna. Dah pilih? Macamana nak kembali ke main box. Aku rasa part ni yang orang confuse. Betul tak???




Oklah.... Bila dah pilih image apa yang korang nak guna, korang scroll semula ke atas. Perhatikan kat atas sekali sebelah kiri ada button pangkah dalam bulatan merah. Kat situ button untuk tutup box smiley.




Dah pun ready... Kat main box pun dah keluar code untuk smiley. Kalau korang rajin hal code tu, hafal la... Den tak daya nak hafal... Bila dah ready, tekan je la button SEND tu untuk shout




Maka keluarlah segala tulisan dan images seperti kat bawah ni.....




- SELAMAT MENCUBA -




Share/Bookmark


Nak duit lebih? Jom jana pendapatan. KLIK SINI

Next previous home
Related Posts with Thumbnails