22 November 2009

Amaran hujan ‘Peringkat Merah’ punca banjir besar

KUALA TERENGGANU – Penduduk di negeri ini, khususnya bagi mereka yang tinggal di kawasan rendah atau berhampiran sungai dinasihatkan terus berwaspada dan bersiap sedia untuk berpindah ke lokasi lebih selamat sebaik sahaja diminta berbuat demikian.

Ini berikutan Jabatan Meteorologi telah mengeluarkan amaran bahawa hujan lebat Peringkat Merah akan berlaku di seluruh negeri ini bermula petang semalam hingga Rabu ini.

:Pengarah Jabatan Meteorologi Terengganu dan Kelantan, Azemi Daud berkata, hujan tersebut boleh menyebabkan berlakunya banjir besar dan berpanjangan berbanding sebelum ini.

:Menurutnya, angin kencang dan laut bergelora kategori pertama mencapai kelajuan antara 40 hingga 50 kilometer sejam juga akan berlaku di perairan negeri ini.

“Selain itu, keadaan cuaca itu juga menyebabkan ombak di kawasan perairan negeri ini boleh mencapai ketinggian sehingga 3.5 meter,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Azemi berkata, pihaknya turut meramalkan berlakunya kenaikan paras air laut ataupun fenomena air pasang besar pada 24 November ini melibatkan kawasan Kelantan, Terengganu dan Pahang.

“Oleh itu, penduduk yang tinggal di kawasan yang terdedah dengan banjir diminta berwaspada dan sentiasa peka dengan amaran yang dikeluarkan pihak berkuasa bagi mengelakkan berlakunya sebarang kejadian tidak diingini,” katanya.


Source: Sinar Harian




Share/Bookmark


Nak duit lebih? Jom jana pendapatan. KLIK SINI

Next previous home
Related Posts with Thumbnails